Gdzie znajdziemy kolagen w pożywieniu?

Nasz organizm sam produkuje kolagen, mamy jednak świadomość tego, że im starsi jesteśmy, tym mniej efektywna jest jego praca. Trudno w związku z tym uciec od pytania o to, czy możemy podnieść jego ilość dostarczając kolagen w jedzeniu.

Obecnie bardzo często możemy usłyszeć o tym, że dobrym rozwiązaniem jest sięganie po produkty w galarecie pozwalają one bowiem na lepszą regenerację stawów i chrząstek, a nawet tych części, które łączą ze sobą zarówno kości, jak i stawy. Wszystkie wymienione tu części ludzkiego ciała są w większości zbudowane właśnie z kolagenu. Ten w organizmie ciągle jest wymieniany i moglibyśmy mówić o stanie idealnym gdyby nie to, że z czasem zaczyna go brakować.

Funkcje i produkcja kolagenu

Im starszy jest nasz organizm, tym większe ilości kolagenu jest w stanie wyprodukować. Tymczasem białko to wymienia się także w innych częściach ciała, w tym w skórze, nerkach, wątrobie, we wszystkich organach wewnętrznych, a nawet w gałce ocznej. Kolagen pełni także szereg dodatkowych funkcji, wśród których na uwagę zasługuje przede wszystkim to, że jest swego rodzaju klejem, który spaja nasz organizm. Ponieważ ma do spełnienia tak wiele funkcji, zaskoczeniem nie powinno być dla nas to, że z czasem organizm ma coraz większe problemy z jego produkowaniem. Nic też dziwnego, że dietetyka szybko zaczęła skłaniać się ku poglądowi, że warto pomyśleć o jego uzupełnianiu, co staje się możliwe właśnie dzięki odpowiedniemu sposobowi żywienia.

Kolagen w jedzeniu

Jeśli poddamy analizie zawartość białek w żelatynie, z pewnością będziemy musieli uznać, że postulaty dietetyków znajdują uzasadnienie. Badania naukowe potwierdziły zresztą, że kolagen, z którym mamy do czynienia w jedzeniu, może okazać się wyjątkowo cenny wówczas, gdy będzie nas interesować regeneracja kości, stawów oraz chrząstek. Nie można jednak zapominać o tym, że spełnienie takiego postulatu jest możliwe jedynie wówczas, gdy produktów z żelatyna jemy naprawdę dużo.

W jakich produktach znajdziemy kolagen?

Kolagen czeka na nas nie tylko w wielu produktach, ale również w licznych półproduktach. Tu na pierwszy plan wysuwają się galaretki z nóżek cielęcych oraz wieprzowych, galaretki i zupy z kurzych łapek, auszpik, ryby w galarecie, a także golonki, podroby i gotowane głowizny i chrząstki. Nie można zapominać również o tym, że przedstawiona metoda jest warta zainteresowania przede wszystkim wtedy, gdy pamiętamy o systematyczności i odpowiednich dawkach witaminy C.

Autor

Justyna Siwiec

Redakcja felpasz.pl